woensdag 8 april 2009

Pre License Test in minimal conditions

Vandaag staat mijn Pre License Test (PLT) gepland. Dit is een proefexamen, om te zien of je echt klaar bent voor het examen, en ook om de mensen in opleiding een keer echt door een volledig examen heen te voeren, inclusief alle voorbereidingen, en onder examendruk. Dus ik ben al 2 dagen bezig met de voorbereidingen, navigatieplannen uitzetten voor een vlucht naar Kortrijk, de belangrijkste theorie nog eens doornemen, en het vliegtuighandboek nog even van voor tot achter doorspitten.
Om half elf met Nicole afgesproken, maar ik was zel fal rond 9.00 uur op de club. Snel alle actuele zaken (weer, NOTAM's, brandstof, navplan) maken en opzoeken, en daar heb je al snel 1,5 uur voor nodig. En inderdaad was ik de laatste NOTAM's aan het doorlezen, toen Nicole binnenkwam. Het weer was echt prut, en het leek erop dat het ook niet echt beter zou gaan worden. Ja wel later in de middag, maar we zaten nu midden in een frontpassage. Afijn, eerst maar het doornemen van alle voorbereiding. Nicole stelde echt allerlei vragen, over het veld van bestemming, over de route, het aanvliegen bij het veld, of er een restaurant is (erg belangijk na een flinke vlucht). Daarna de nodige vragen over de kaart, het vliegtuig, het gemaakte navigatieplan, brandstof- en gewichtberekeningen, en wat verder ter tafel komt. Nicole gelooft het na 50 minuten wel en we kijken of het weer al verbetert. Het zal sowieso geen volledig examen kunnen worden, maar we schatten in dat we toch nog even weg kunnen. Naar het westen zullen we wel achter het front komen, en zal het wel beter zijn.....dachten we toen nog. Inmiddels regende het een beetje, en de wind was stevig (190/20 kts en bovenwind zelfs 35 kts). Erg heftig dus.Afijn, naar de PH-CBF, die stond mooi op het platform voor de club, dus het was niet ver lopen in de regen. Na de checks rijden we naar de baan, doen de run-up checks en mogen vertrekken in special-VFR naar Hoek van Holland. Nou, hoger dan 700vt zijn we niet geweest, omdat daar de wolken al zaten. Het was door we vlagerige wind ook nogal heftig vliegen, maar het lukte me tenminste om op ongeveer gelijke hoogte de Hotel-departure af te vliegen. Bij Hoek van Holland even een steile bocht gedaan, even een stuk slow-flight en een approach-to-stall en toen hebben we maar besloten terug te keren. Op naar een heerlijke stevige crosswind-landing, want natuurlijk stond de wind ook nog eens zeer verkeerd. Nou, die landing was redelijk, maar niet top, en ik was vooral heel blij dat we weer beneden waren. 30 minuten vliegen, maar ik was doodmoe van de concentratie en het harde werken.
Nicole was echter wel zeer tevreden, en gaf aan dat ik de verplichte oefeningen van de PLT op korte termijn maar moest afmaken met mijn eigen instructeur. Op zich ongebruikelijk, maar het geeft wel vertrouwen. Dus ik hebmeteen maar een blok ingepland met Victor, in de hoop op beter weer. Tweede Paasdag in de rebound.....

Quote:
Every landing you can walk away from is a good one.
But a great landing is one where you can use the airplane again.

Geen opmerkingen: