woensdag 29 april 2009

Geslaagd !!!!

Om maar te beginnen met het belangrijkste nieuws: Vandaag ben ik geslaagd voor mijn PPL examen. Jippieeeeee! Werkelijk te gaaf voor woorden, dat ik vanaf nu zelfstandig (zonder instructeur en met passagiers) rond mag vliegen. Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Vaak is me het afgelopen jaar gevraagd wat het halen van het brevet zo ongeveer kost. Aangezien ik zelf ook wel benieuwd was, heb ik maar eens een administratie bijgehouden. De teller staat op € 13.944,-. Maar heftiger nog is de investering in tijd, die echt nodig is om het allemaal te halen. Theorielessen, praktijklessen, studeren, examens, vluchtvoorbereiding (kost ook veel tijd). Ik schat in dat ik qua tijd het afgelopen jaar zo'n 800 uur heb geïnvesteerd in wellicht de mooiste hobby die er bestaat. Het was de moeite waard.

Het zat vandaag mee met het weer. Het was zonnig, weinig wind, en er was alleen de nodige thermiek, wat het hoogte houden wat bemoeilijkte. We begonnen na de Romeo-departure met het navigatiegedeelte. Dat ging allemaal prima, ik zat maar een beetje naast de track en dat kon ik aardig corrigeren. Even verderop even vragen of ik de Control Zone (CTR) van Gilze-Rijen mocht kruisen, en dat was geen probleem. Dus op 1300 voet over Tilburg heen en op weg naar België. Kort na het kruisen van de CTR krijg ik de uitwijkopdracht naar Seppe. Dus even het potlood op de kaart leggen, koers schatten, de kist in die richting draaien, en daarna als er tijd is in alle rust even een lijn op de kaart zetten, de koers nauwkeuriger meten, en berekenen hoeveel tijd het kost om bij Seppe aan te komen.
Aldaar moet ik een aantal landingen maken, en die gingen best lekker. Na de landingen weer richting het Noorden vliegen, tijd voor het bovenwerk: steile bochten en diverse stalls. ook dat ging prima. Dus nog even een noodlanding, en ook die ging wel aardig, kwam goed voor het veld uit. Dus gas geven en weer klimmen. Terug naar Rotterdam, over de stad heen. Als laatste onderdeel vraagt Freek me nog een glide-in landing te maken, als we boven punt Papa zijn. We krijgen van de toren toestemming voor een rechterhand circuit RW06, dus ik draai richting overschie, en ter hoogte van de baandrempel trek ik op 1500 vt het gas dicht. Ik trim de kist af op een nette daalsnelheid van 70 kts, draai na Overschie naar rechts (base-leg). Freek maakt nog wat opmerkingen over dat hij denkt dat ik het niet ga halen, maar als ik naar final approach draai, mompelt hij 'hmmm...je kent deze kist beter dan ik', waarna ik hem kort na de drempel met een mooie landing neerzet. Ik ben tevreden en Freek ook. Teruggetaxiet naar de club, de kist teruggezet, en nog even een nabespreking gedaan. Uiteraard heeft hij een paar kleine puntjes, maar ik had niet anders verwacht. Daarna worden alle formulieren ingevuld, word ik door iedereen op de club gefeliciteerd, en begin ik zelf ook langzaam te realiseren dat ik nu echt klaar ben met mijn PPL-opleiding. Vanaf het moment dat ik mijn Bewijs van Bevoegdheid op zak heb (duurt nog ca. 2 weken), mag ik overal ter wereld vliegen op sportvliegtuigen, zolang die maar europees geregistreerd zijn.
Ik rijd snel nog even met alle documenten naar het gebouw van de Inspctie Verkeer en Waterstaat, om daar alle formulieren en mijn logboek te gaan inleveren, zodat ik zo snel mogelijk mijn brevet op zak heb, en lekker kan gaan vliegen.

Victor en Richard, bedankt voor de intensieve, maar erg goede en nuttige lessen. Ik hoop ooit nog eens in jullie voetsporen te kunnen treden, om anderen de kunst van het vliegen bij te brengen.

Quote:
Er is maar één manier om een klein fortuin te maken in de luchtvaart. En dat is door met een groot fortuin te beginnen.

8 opmerkingen:

Rembrand zei

Gefeliciteerd! Had ik gisteren al gedaan, maar vanwege een eigen vlucht geen tijd om uitgebreid het verhaal te horen. Leuk om hier te lezen!

Skycaptain Marz zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Skycaptain Marz zei

Ook van mij nogmaals: Gefeliciteerd! Erg gaaf, weer eentje erbij.

Nu maar hopen dat ze snel je groene papiertje produceren, en dan take-off as captain! :)

Arjan zei

Nogmaals van harte Oscar!!! Super gedaan ik hoop dat ik binnenkort me aan kan sluiten...

Ben zei

Van harte gefeliciteerd! Dat moet een goed gevoel geven :)

Anoniem zei

Gefeliciteerd!

Radio Roels zei

Van harte proficiat!

Lognes zei

Helemaal tegek! Van harte gefeliciteerd en tot ziens!