zondag 29 maart 2009

Driehoekje vliegen

Eén van de verplichte onderdelen voor het behalen van het brevet is het vliegen van een 'Grote Driehoek'. Hier had ik dus al 2x eerder een poging voor gedaan, maar het weer wilde niet meewerken. Dat was anders op zondag 29 maart, toen ging het prima met het weer.
De geplande route gaat eerst naar Hoogeveen, dus na alle voorbereidingen en de startup, stijg ik op en vlieg via Mike de CTR uit. Met een strakke koers vlieg ik via Hilversum, Harderwijk richting Zwolle. Daar kom ik een stevige regenbui tegen (want er waren wel wat geïsoleerde buien vandaag) en daar ga ik dus maar even omheen. Na terug te zijn op koers kom ik voorbij Zwolle (zit nog steeds op de juiste track) en snel komt Hoogeveen in zicht. Dit is een grasveld en het zal wel wat drassig zijn. Een instructeur is eerder die ochtend vertrokken naar Hoogeveen, en die had over de telefoon te horen gekregen dat het wel wat drassig was.
Ik vlieg netjes westelijk van Hoogeveen, draai noordelijk van het veld (nog even door een regenbui heen) en ga daar het circuit in. Het aanvliegen en de landing verlopen prima, en ik merk eigenlijk weinig van de nattigheid. Ik vraag de toren even waar ik mag staan, en het maakt hen eigenlijk weinig uit, zolang hetmaar op 1 van de betonnen strips is. Het is rustig op het veld, er zijn alleen wat zweegvliegtuigen in de weer.
Ik ga netjes betalen, krijg de stempel voor in het logboek, en besluit snel verder te vliegen, omdat mijn vliegplan anders verloopt. De tweede tocht gaat naar Teuge, een kort stukje, maar wel lastig voor de navigatie, want hetis een soort niemandsland, met weinig kenmerkende punten om de navigatie op te kunnen controleren. Maar al snel is ook Teuge in zicht, en met een ruime bocht om Twello heen, kan ik netjes vanaf punt Sierra naar het circuit vliegen. Weliswar een iewat harde landing en niet helemaal netkes, maar ik sta toch weer veilig beneden. Teuge is een veld waar ik al vaker ben geweest en zowaar de havenmeester begint mij daar te herkennen. Ook hier voldoe ik de penningen en krijg een stempeltje voor in het logboek. De lege maag heeft zich inmiddels gemeld, dus op naar het restaurant voor een kop koffie en een tosti. Maar ondertussen nog wel even het vliegplan doorbellen voor de terugvlucht naar Rotterdam.

De tosti smaakt heerlijk, en ondertussen neem ik ook nog even het navigatieplan door, al ken ik de waypoints inmiddels uit mijn hoofd van eerdere vluchten naar Teuge.
Aangezien het aardig weer is, staat buiten een aardig groepje toeschouwers te kijken met de kleine kindertjes, naar al de vliegbewegingen op het veld. Ik klets even met iemand, en ga daarna naar de kist (PH-CBF) om te vertrekken naar Rotterdam. Ik moet zeggen dat het toch iedere keer weer als een groot voorrecht voelt om het platform op te mogen lopen en in een kist te stappen. En iedere take-off voelt weer even lekker en gaaf aan. Wat een vrijheid hebben we toch!

Afijn, op naar Rotterdam dus. Direct na het aanmelden bij Dutch Mil Info krijg ik een waarschuwing dat het restricted gebied nummer 9 (Schietterrein Harskamp) actief is, en dat ik daar dus niet doorheen mag. Vreemd, want daar stond niets over in de NOTAM's (de officiële mededelingen aan vliegend volk met meldingen of waarschuwingen). Toch vanavond nog maar even nakijken of ik het echt niet over het hoofd heb gezien.

De vlucht naar Rotterdam verloopt lekker rustig, even een tegemoetkomende kist vanuit Rotterdam, en via Romeo (Ridderkerk) ga ik de Control Zone weer in. Tien minuten later sta ik weer beneden op rotterdam, met een heel voldaan gevoel. De Grote Driehoek is afgerond. Op naar de Pre License Test.

Quote:
Definition of a Landing: a controlled mid-air collision with a planet.

1 opmerking:

Skycaptain Marz zei

Hey Oscar,

Koel, weer een stapje dichterbij!

Over die EHR9, als ik het nakijk in de AIP is die EHR restricted, en inderdaad op sat en sun as published in NOTAM.

http://www.ais-netherlands.nl/aim/090226-090409/eAIP/html/eAIP/EH-ENR-5.1-en-GB.html#ENR-5.1

Dus inderdaad vreemd dat de NOTAM het niet vermeldde terwijl 'ie actief was. Of zou Dutch Mil er naast hebben gezeten?