donderdag 5 maart 2009

Doe joe spiek inglisj?

Een nieuw verplicht onderdeel sinds begin 2008 is het doen van een engelse taaltest. Dit omdat men graag wil weten dat je taalvaardigheid op een bepaald minimaal niveau is, zodat je je binnen de luchtvaart kunt redden. Niet leuk om te doen, maar als ik dat brevet wil hebben, moet ik ook dit gewoon nog even doen.

Omdat de datum die de club hiervoor had bedacht, mij niet goed uitkwam wegens mijn wintersportvakantie volgende week, heb ik een alternatief bedrijf gevonden voor deze toets: CAE-NLS in Hoofddorp. Dus ik daar heen, niet helemaal wetend wat ik kon verwachten.

Je begint daar met een oefentoets, zodat je een beetje kunt wennen aan de typen oefeningen die je moet doen. De toets is onderverdeeld in luisteroefeningen en spraakoefeningen, die direct opgestuurd worden via Internet naar het bedrijf dat de toets heeft ontwikkeld. De oefeningen zijn allemaal luchtvaart georienteerd, maar het gaat zeker niet alleen om radiotelefonie. Kort gezegd zit je een uur te luisteren en kletsen tegen een PC met een headset op je hoofd, en daarna maar hopen dat je voldoende niveau Engels hebt. De uitslag volgt over 2 weken.

Over CAE ben ik zeer tevreden. Het is er allemaal erg goed geregeld, een nette toetsruimte, nette headsets, een goede begeleiding en introductie, en ook de oefeningen vooraf zijn erg prettig. Als je een alternatief zoekt, ik kan CAE van harte aanbevelen.

Quote van deze keer:
Als je tijdens een vlucht niets aan het doen bent, doe je iets verkeerd of je bent druk bezig iets te vergeten.

1 opmerking:

Skycaptain Marz zei

Hey Oscar, goeie tip.
Ik heb nog uitstel tot 2011, maar zal een ook een keer moeten doen.