zondag 9 november 2008

Les 20: Crosswind op Seppe

Vandaag weer naar de vliegclub voor wederom een lesje. Voorstel van Victor: Crosswind oefelen op Seppe. De wind is flink en komt uit een aardige hoek (200), terwijl de baan bij Seppe op 250 ligt. Dus 50 graden crowswind met een windsterkte van 15-20 knoop. Dat worden dus aardig pittige landingen.

Op naar Seppe dus, en aan de toren gevraagd of we een direct to Oud-Beijerland mochten vliegen, want dan is de route wat korter. En dat mocht. Toffe jongens, daar op de toren. Eigenlijk altijd wel vriendelijk en behulpzaam.

Bij Seppe het circuit weer ingedraaid, en op naar de 1e landing. Die gaat eigelijk best goed, alleen wat links van de centerline. Da's sowieso een afwijking die ik heb, dus daar moet ik nog wat aan gaan werken. Gas en weer door naar boven. Snelheden in het circuit zijn nu wel op orde (kwestie van aandacht) en ook de hoogte is steeds goed. Gelukkig maar. Het blijft echter bij de landingen hard werken om de wat vlagerige wind goed te compenseren en netjes op de baan terecht te komen. Ook de flapless landing ging prima, al kwam ik te ver op de baan uit.
Als laatste nog een glide-in landing, dus ter hoogte van de baandrempel op 1000 vt het gas eraf en zwevend naar beneden. Ik verlies te weinig hoogte, en moet zelfs nog wat bochten draaien om meer hoogte te verliezen. Ben kennelijk toch te vroeg ingedraaid. Maar ook deze landing gaat goed.

Op weg naar Rotterdam maar weer, want de tijd zit er al weer bijna op. Onderweg nog een 'spontane' motorstoring, en dan dus maar weer even de noodlandingsroutine uit de kast gehaald. Ook die gaat er steeds beter in zitten. We halen het gekozen veld, en ik mag op 100 vt hoogte weer optrekken en verder richting Rotterdam.

En een kwartier later sta ik na een heel aardige landing weer op Rotterdamse bodem. Victor en ik zijn tevreden. Dit was weer een goede les.

Geen opmerkingen: