zaterdag 25 oktober 2008

Les 19 en Solo: Seppe en rondje om Rotterdam

Les 19 alweer, het begint aardig op te schieten. Vandaag staat 1 lesblok gepland en daarna mijn eerste grotere solovlucht. Tot nu toe heb ik alleen nog circuits solo gevlogen, maar nu dan de langverwachte solo rond de Control Zone van Rotterdam.

Eerst op weg naar Seppe, om daar een paar T&G's te gaan doen. Aldaar aangekomen blijkt er een hardnekkig mistveld vlak bij het vliegveld te liggen, alleen het veld zelf is nog wel vrij. Maar Rucphen ligt volledig bedenkt onder een dikke dot 'watten'. Wel een heel mooi gezicht.

We duiken het circuit in en gaan rustig aanvliegen. Snelheid en hoogte in het circuit zijn nog wel aandachtspunten, dat blijft lastig. Maar het gaat allemaal prima en ik zit lekker op final. De eerste T&G gaat prima. Daarna weer stijgen en op naar de volgende rondjes. Inmiddels is het mistveld langzaam naar het noorden aan het schuiven en komt steeds dichter bij het veld te liggen. De 3e keer dreigen we er zelfs doorheen te gaan, maar dat gaat nog net goed. Van de 4e keer zien we maar af, want inmiddels ligt het mistveld vrijwel boven de drempel van runway 25. We melden aan de toren van Seppe wat de omstandigheden zijn, en deze besluit een kist, die net vertrokken is, te gaan waarschuwen voor de mist.En wij op weg terug naar Rotterdam.

Terug in Rotterdam even een debriefing, en het gaat allemaal prima. Victor laat me dan ook met alle vertrouwen vertrekken voor een rondje Rotterdam.

Na alle checks en de startup clearance taxi ik voor het eerst alleen op Rottrdam naar de runway. Dit voelt wel heel erg goed. Ik ben een stuk minder zenuwachtig dan de eerste keren, maar het blijft toch wel spannend, zo'n eerste grote solo. Na de run-up checks en de take-off clearance stijg ik op en draai richting het noorden en daarna westen, op weg naar Hoel van Holland. Het weer is prima, het zicht optimaal. Voor het eerst 'ver weg van huis'. Bij Hoek van Holland draai ik naar het zuiden en vlieg over het havengebied. Het blijft een mooi gezicht vanuit de lucht. Bij Hellevoetsluis volg ik het Harinvliet en het Hollands Diep en daarna richting Dordrecht.


Onderweg oefen ik nog even een steile bocht, en die gaat prima. Mooi rond, strak op hoogte. Na Dordrecht, dat er mooi bij ligt in de zon, vlieg ik door naar Alblasserdam, waar ik ook nog een rondje draai, en vandaaruit door naar Gouda. Bij Moordrecht weer de Control Zone in en tien minuten later sta ik weer beneden op RW24. Een perfecte solo, ik ben tevreden. Dit is toch echt waar je het voor doet!

1 opmerking:

Skycaptain Marz zei

Die zaterdag hadden wij mooi weer richting EHMZ, maar op de terugweg moesten we de route een beetje verleggen door dat aankomende wolkenfront vanuit het noord oosten. De weerberichten zaten er aardig naast die dag...