donderdag 23 oktober 2008

Les 18: Bij nacht en instrumenten....

Vandaag een heel erg leuke vlucht in de planning. Op zicht een navigatievlucht naar Antwerpen, en in het donker op instrumenten terug. En daarnaast ook mijn eerste vlucht op een Piper, ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen. Het is een mooie dag, ik heb het navigatieplan al uitgezet en ben ruim op tijd op de vliegclub. Pa gaat ook mee, dus die mag wat filmopnamen maken.

Nou, eerst maar even tanken, dan komen we er zeker. En daarna op pad, naar het bekende punt Romeo. De radio gaat de laatste tijd ook steeds beter, maar ik moet leren wat rustiger te doen en niet te veel haast te hebben. Bij Ridderkerk begint de navigatie en zet ik koers naar Balen-Keiheuvel, want we vliegen niet rechtstreeks maar via de kortste omweg naar Antwerpen. Onderweg moeten we ook de CTR van Gilze-Rijen kruisen en dat mag ik even gaan aanvragen bij Dutch Mil Info.

We passeren het veld een paar mijl aan rechts, dus we hebben mooi uitzicht op het veld. Daarna richting de belgische grens en daar aanmelden bij Brussels Info. En dan nu maar op zoek naar het veld Balen-Keiheuvel. Wat je op de snelweg meemaakt als je België inrijdt, is vergelijkbaar met als je dat vliegend doet. Wat een chaotisch land, en op de nederlandse ICAO kaart staan ook nog eens veel dorpen niet aangegeven. Dus dit is wel erg lastig. Kennelijk heb ik een afwijking naar links, want ik moet steeds naar rechts corrigeren. Daardoor komen we dan ook ca. 3 mijl ten oosten van het veld uit. Op naar Antwerpen dan maar. We vliegen een approcha via Liera, een punt ten zuiden van het vliegveld Antwerpen. Deze approach heeft Victor ook nog nooit gevlogen, en dus zitten we nu beiden te zoeken. Maar uiteindelijk komen we er wel en vliegen de CTR van Antwerpen binnen. Eenmaal bij het veld gekomen moet ik nog even een 360 vliegen om wat afstand te nemen tot een voorgaande kist, maar dan mogen we gaan landen. Erg leuk is dat er pal voor de baandrempel een weg loopt. Als er vliegtuigen gaan landen, dan wordt het verkeer even stil gezet met verkeerslichten. Leuk om toch nog even voorrang op het wegverkeer te krijgen!

Prima landing, en parkeren mogen we op het grote platform. Spullen in de koffer en op naar de havenmeester voor het afdragen van de plaatselijke penningen. Daarna naar de plaatselijke kroeg tegenover het veld om even een tosti te eten en een colaatje te drinken. En terug naar het vliegveld om de instrument-procedure even door te nemen.

We zitten wat te vroeg klaar in het toestel, dus de toren heeft het vliegplan nog niet binnen. Inmiddels is het helemaal donker geworden, en nu gaat het dus echt leuk worden. De startup en routeklaring komt eindelijk binnen en we gaan dus opstarten en taxiën. Nou, het valt in het donker en met een matig lampje aan de voorzijde niet mee om het lijntje te volgen, laat staan de holding-line te vinden. Goed..run-up checks en klaar voor vertrek. En even later draaien we de baan op (met volle baanverlichting), geven we gas en vliegen we over een schitterend verlicht Antwerpen. We vliegen netjes de voorgeschreven departure met gebruik van diverse bakens (VOR) en gaan al klimmend naar 6000 vt op weg naar Nederland. Het is een strak heldere nacht, en overal onder ons lichtjes van dorpen en 'parelkettingen' van de wegverlichting tussen de dorpen. We volgen de NDB bakens STD, ROT en RR, en gaan 45 minuten later aanvliegen voor een nette ILS (Instrument Landing System) approach op baan 24 van Rotterdam. De kunst hierbij is om 2 naalden (1 verticaal, 1 horizontaal) gekruist in het midden te houden. Als je dat goed doet, zit je a) recht voor de baan en b) precies op het glijpad die je naar de baandrempel brengt. Alhoewel het zicht erg goed is, probeer ik het zo lang mogelijk echt op de instrumenten te vliegen. Op het moment dat we beneden 1500 vt komen, wordt het ineens heel erg vlagerig en worden we alle kanten op geslingerd. Dat wordt een turbulente landing. Al slingerend gaat het naar de baan (hard werken) en het wordt uiteindelijk een prima landing. Victor is over deze les ook erg tevreden. Ik heb netjes en beheerst gevlogen. Enig aandachtspunt was dat ik de neiging had om bij het navigeren te veel links uit te komen. Voor de rest gaat het allemaal erg goed, en dat vind ik eigenlijk zelf ook wel.

EN WAT WAS DIT GAAF!!!!! Ik kan werkelijk iedereen aanraden om een dergelijke vlucht tijdens de opleiding eens te maken. Het is naast leerzaam vooral ook erg spectaculair om bij nacht te vliegen. WOW!!!!

2 opmerkingen:

Arjan zei

Dat lijkt mij inderdaad ook een hele gave vlucht. Je kwam in ieder geval heel voldaan op de club terug...

Gr
Arjan

Skycaptain Marz zei

Gaaf hoor, IFR vliegen heeft toch ook wel wat he...