woensdag 1 oktober 2008

Les 16: Revanche

Zo, na de waardeloze vorige les, waarbij vrijwel alles niet liep zoals het zou moeten, tijd voor een revanche. Dus snel een extra les ingepland, die vandaag gaat plaatsvinden. Weersomstandigheden: challenging! Het is de hele week al zeer matig weer met regen en een straffe wind, dus dat gaat zweten worden. In de loop van de middag klaart het wat op, maar nog altijd is de wind stevig te noemen (20-30 knopen).
Victor bedenkt dat het wel aardig is om de noodlandingsoefening van afgelopen weekeinde nog eens over te doen. Dus opgestegen en richting het laagvlieggebied gegaan. Onderweg nog wat stalls geoefend tussen de regendruppels door, en dat ging alvast zoals het hoort. Mooi, dat geeft hoop.

Aangekomen bij het laagvlieggebied Gouda blijkt dat de wind volledig dwars staat op alle 'velden' (de weilanden, met of zonder beesten). En met deze zijwind wordt dit nog een heftige uitdaging. Ondertussen worden we alle kanten opgeslingerd, want de wind is wat vlagerig en vooral aan de rand van de regenbui boven Gouda, waar we vlak bij in de buurt zitten. Wel goed om dergelijke weersomstandigheden eens mee te maken.

Gezien de wind en -richting is het flink werken geblazen om netjes uit te komen voor de gekozen noodlandingsvelden. En daarbij zitten dan echt de vleugels van de Cessna in de weg. Want je bent binnen de kortste keren het gekozen veld uit het oog verloren. En als je het dan weer ziet (bv. op de base leg), dan heeft de wind je al weer een stuk opzij gezet. Kortom, een lesje noodlandingen om nooit meer te vergeten. Zelf Victor bekent achteraf enigszins spijt te hebben van het lesdoel, omdat de weersomstandigheden toch wat heftiger zijn dan verwacht.

Bij terugkomst op de club krijgen we bewonderende blikken dat we met dit weer toch nog op pad zijn gegaan. Victor is tevreden over de prestaties en daar sluit ik me van harte bij aan. Zo, dat dipje van de vorige keer is definitief aan de kant gezet.

1 opmerking:

Skycaptain Marz zei

Dat is dan inderdaad het voordeel van een laagdekker. De vleugel verdwijnt in een bocht uit beeld waardoor je beter zicht hebt. Met een hoogdekker is het weer leuker naar buiten kijken tijdens cruise, maar minder in bochten. Tis ook altijd wat he.. :)