zondag 27 juli 2008

Les 11: Circuits op Midden-Zeeland

Vandaag is de 2e keer dat ik op de Cessna ga vliegen. Ik heb een dubbel lesblok staan, en de bedoeling is om een aantal Touch & Go's te gaan maken. Wederom Hilversum maar gebeld, maar na de stortbui van zaterdagmiddag is daar het veld alweer zo nat, dat ze het even willen afwachten en in de ochtend geen toestellen willen laten T&G'en.
Deze ochtend is er veel mist, het zicht is minder dan 2km als ik op de club aankom. We besluiten het even af te wachten, en een uurtje later is het zodanig opgeklaard dat we op pad kunnen. Snel nog even tanken en op naar Midden-Zeeland. Daar zijn we wel welkom. De vlucht daarheen gaat prima, ik raak steeds meer gewend aan de Cessna 152. En boven Zuid-Holland is het nog wat mistig, maar meer naar het zuiden klaart het goed op.

Aangekomen op Midden-Zeeland beginnen we meteen met de circuits en T&G's. De eerste 2 landingen gaan bijzonder slecht, alsof ik nog nooit gehoord heb van flaren. Bovendien willen de snelheden in het circuit gewoon niet goed. Ik vlieg te snel of te langzaam, heb moeite met de hoogte, de Cessna geeft het gevoel erg weerbarstig te zijn. Maar het ligt natuurlijk niet aan het toestel, maar gewoon aan de piloot......

Afijn, ook nu worden de landingen wel steeds beter, en na een stuk of 7 maken we een full-stop, zodat ik er nog een paar solo kan doen. Die rondjes lopen een stuk beter, en ik krijg eindelijk het gevoel dat ik het toestel een beetje onder de knie krijg. Maar eerlijk is eerlijk: De eerste landing MOET gewoon vlekkeloos gaan, en dat is nog niet het geval. Volgende les dus maar goed concentreren op het circuit en de landing.
Wat gelukkig wel een stuk beter gaat, is de Radiotelefonie. Ik doe vrijwel alles zelf nu. Een paar kleine foutjes zo hier en daar (Cessna 172, als ik op een 152 zit, bijvoorbeeld), maar ik ben wel redelijk tevreden. Als ik straks zelf op pad wil voor een grotere solo-vlucht, zal ik dit toch echt goed zelf moeten kunnen. We blijven oefenen in de auto met de CD's.

Terug in Rotterdam gaan we daar ook landen en ook die landing is nog niet helemaal wat 'ie zou moeten zijn, maar het gaat redelijk. Terug naar de club, en nog even napraten over de vlucht. Victor is niet helemaal tevreden, en ik eigenlijk ook niet. Laten we het er maar op houden dat ik een 'slechte dag' had. Volgende keer een navigatievlucht met uitwijk.

1 opmerking:

Skycaptain Marz zei

Heel herkenbaar allemaal hoor.
Af en toe lukt het gewoon niet lekker.
Maar, keep in mind, Victor lest op een hoog niveau heb ik gemerkt door wat lessen met andere instructeurs. Dat is natuurlijk top, want als het bij hem goed gaat....
Enne, afgelopen week nog ff rondje solo op een piper, en ook na 53 uur wat geklungel met de snelheden in het circuit... :)