zaterdag 2 augustus 2008

Les 12: Navigatie + uitwijkopdracht

Vandaag, 2 augustus, heb ik een les staan waarin ik een navigatievlucht ga maken, met daarin 1 of 2 uitwijkopdrachten. Het idee daarachter is, dat je altijd onverwacht moet kunnen uitwijken naar een ander vliegveld en daar de koers naar moet kunnen bepalen terwijl je vliegt. Het weer, problemen met de motor of een plotseling gesloten vliegveld kunnen daarvoor redenen zijn.

Ik vlieg vandaag met de PH-BSF, een Cessna 172 (4-zitter) en ik heb als passagiers mijn vader en schoonmoeder mee. Het weer is goed, dus het zal wel een mooie vlucht worden. Ik vlieg vandaag met Sjoerd, een instructeur die ik nog niet ken. Bij de briefing stelt hij me een aantal lastige vragen, waarop ik hem toch het antwoord een beetje schuldig moet blijven. Met name over de restricted area binnen de Soesterberg Control Zone, weet ik niet heel precies het antwoord. Even goed om met de neus op de feiten gedrukt te worden hoe belangrijk vluchtvoorbereiding is. In de lucht kan je het niet meer opzoeken...zeker niet op Internet. Navigatieplan, Weight & Balance check en de rest zijn prima in orde.

Afijn, allemaal instappen, checks doen en op naar de pomp, want het toestel is nagenoeg leeg. Daarna opstarten voor daadwerkelijk vertrek, op naar RW24. De communicatie gaat inmiddels een stuk beter, ik begin eraan te wennen. Na de take-off clearance duw ik het gas open en even later gaan we omhoog. Ik moet erg wennen aan het gewicht van het toestel, want hij is erg zwaar en het gewicht hangt wegens de passagiers ook aardig naar achteren. Dus de neus duikt meteen na de take-off de lucht in...whoeps! Afijn, toestel weer onder controle, en op naar Mike (Moordrecht), van waar de navigatie begint.

Ondanks dat het wat turbulent is, lukt het heel aardig om het toestel op koers te houden. Bij Oudenrijn (Utrecht) krijg ik de opdracht om naar het ziekenhuis in Tiel te vliegen. Dus snel de koers inschatten (deed ik eerst verkeerd, daarna corrigeerde ik), en we waren op weg. Hoe op de graad nauwkeurig je een navigatieplan uitwerkt, hoe grof wordt de koers na een uitwijk. Er kan en mag niet gemeten worden, hooguit een lijntje op de kaart. Een beetje tegenstrijdig is dat wel, maar ok. Als je namelijk grogweg op koers bent, heb je best wel tijd om iets nauwkeuriger de koers op te meten en uit te zetten. Maar dat is tegenwoordig niet meer de bedoeling.
Afijn, Tiel hebben we prima gevonden, en vervolgens op weg naar Romeo (Ridderkerk/Rijsoord) als 2e uitwijkopdracht. En natuurlijk om daar de Rotterdam CTR (Control Zone) weer in te vliegen. En een kwartiertje later zijn we bij Dordrecht en ga ik aanmelden bij Rotterdam Tower.
We krijgen uiteindelijk een direct RW24 approach, dus ik hoef niet helemaal om te vliegen en dat scheelt zeker zo'n 5 minuten. De landing ging redelijk, ik zat iets te langzaam op het glijpad op final, maar het ging toch nog redelijk. Snel naar de club, want we zijn aan de late kant. En ja, buiten staat een zeer boze meneer op ons te wachten, omdat hij graag het toestel iets eerder tot zijn beschikking had gehad. Oeps, sorry!

Geen opmerkingen: