maandag 16 juni 2008

Les 5: Wederom een lesje 'bovenwerk'

Files zijn natuurlijk altijd irritant, maar zeker als je een vliegles gepland hebt staan. 2 uur onderweg vanaf Schiphol-Rijk (waar ik werk) naar Rotterdam. Ik had beter kunnen gaan vliegen!

De beide Robins DR400, waar ik het meest op les

Gelukkig was de instructeur geduldig, dus om 18.00 uur toch op de club aangekomen. In een korte briefing besloten om nog een les te besteden aan het bovenwerk. Dat houdt in alle oefeningen met het klimmen en dalen, draaien van bochten (klimmend, dalend, vlak, steile bochten), het oefenen met verschillende overtreksituaties (stalls) enzovoorts. Dit kan je niet vaak genoeg oefenen. We hebben hier het gebied ten zuiden van Rotterdam voor uitgekozen, dus wederom eerst een Romeo-departure (Ridderkerk) gevlogen.
Het gaat allemaal best lekker, maar ik heb zelf het gevoel dat de scherpte er nog niet volledig in zit. Nu was het best een mooi vliegweertje, maar met flink opbouwende cumulusbewolking, was het toch wat turbulent en dat brengt het toestel toch steeds even uit balans. Het was wel wat harder werken dan de vorige keren om het toestel strak te houden. (mooi excuus toch?)
Daarna maar weer terug naar Rotterdam en op naar Zestienhoven. Daar het gewone circuit in (via Papa - Schieplein, gekruist over de baan en links de downwind in) voor een landing op RW06. De hele landingsprocedure nog eens stap voor stap doorgenomen en het ging heel aardig richting de baan. Wel had ik ht gevoel dat ik iets te snel naar beneden ging en dat maar gecorrigeerd door wat meer gas geven. Vlak boven de baan was de afronding iets te stevig, dus ik ging weer wat omhoog en dat is absoluut niet de bedoeling. Ik moet het moment van afronden nog een stuk beter gaan aanvoelen, maar da's ook niet vreemd (5e landing, maar de 3e normale). Veilig op de baan weer netjes teruggetaxiet, toestel binnengezet en de debriefing gedaan. Ik had nu een andere instructeur en ook die was zeer tevreden. Eigenlijk het enige puntje van aandacht: scherp hoogte houden. Had ik dat niet al vaker gehoord?
Advies voor de volgende les: het circuit in, touch & go's oefenen. Volop gelegenheid om de landingen een beetje onder de knie te krijgen.

En dan nu op naar zaterdag, dan is het leerlingendag. We gaan dan met 3 kisten en 9 man op weg naar Spa in België, daarna naar Balen-Keiheuvel en dan weer terug. Ik heb er zin in!

Geen opmerkingen: