zaterdag 21 juni 2008

Les 6: Op naar het buitenland

Vandaag is er leerlingendag. We gaan met 10 leerlingen en 4 kisten een buitenlandvlucht maken. Op het programma staan het veld Spa en Balen Keiheuvel (beiden in België). Vandaag staan dus navigatie, en Touch & Go's op het programma. Maar eerst koffie, en een navigatieplan maken. Nadat de kisten zijn ingedeeld qua leerlingen, gaat iedere kist zijn eigen plan maken voor de route naar Balen Keiheuvel (een grasveld in het noorden van België).

Ik vlieg vandaag met Arjan (ook een blogger) en zijn zoon op de PH-SVQ, de zwaarste Robin die de club heeft en waar dan ook 4 personen in kunnen.Voor mij is dit toestel nieuw, dus ik ben benieuwd hoe deze in de hand ligt. Omdat ik het eerste stuk vlieg, en echt op koers en navigatie, bind ik het kneeboard van Arjan om. Natuurlijk starten, taxiën, en de instructeur vindt dat ik ook maar eens wat Radio moet gaan doen. Dus ook hier weer in het diepe. Na de run-up checks (die je uitvoert voordat je daadwerkelijk vertrekt) moet ik aan de toren aangeven dat ik kan vertrekken. Dus ik geef aan dat ik 'ready voor take-off'' ben. En dat had ik niet moeten doen. De instructeur legt uit dat door dat woord 'take-off' de ramp op Tenerife is ontstaan, en dat daarom het woord veranderd is in 'departure'. Okee, vergeef deze RT-beginner, er is geen ramp ontstaan, en een halve minuut later zijn we veilig op weg naar Seppe, via een Romeo departure.

Goed, op naar Seppe (1e waypoint) en daarna naar Balen Keiheuvel. Het vliegen gaat lekker vandaag, maar goed koers houden is nog een vak op zich. Eindelijk de hoogte wat strakker, nu is het weer de koers (zucht!). Nu blijkt meteen ook dat ik het kneeboard de volgende keer om mijn linkerbeen moet doen, want schrijven met links, op het rechterbeen, met de knuppel even in mijn rechterhand, dat zit toch enigszins in de knoop. Soms is het echt onhandig om linkshandig te zijn. Arjan zit ondertussen flink te fotograferen en video'en met mijn camera. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen. Tijdens de landing valt me op dat de stall warning van deze Robin wel heel erg zenuwachtig is. Dit toestel verdraagt blijkbaar een heel wat minder steile neusstand dan de andere Robins, dus ik zet hem al piepend aan de grond in Balen. Eenmaal geparkeerd, doen we eerst even koffie met (gloeiendheet) appelgebak. Daarna weer de plannen maken voor de vlucht naar Spa. Arjan vliegt dat stuk, dus die is al weer driftig aan het rekenen, tekenen en schrijven.

Op weg naar Spa dus. Ook Arjan krijgt het aan de stok met de stall warning van de Robin, die laat zich ook regelmatig bij Arjan horen. Arjan heeft ervoor gekozen naar een baken te vliegen en volgt een koers op het baken middels de VOR. Daarna naar Spa, waar we eerst nog wat ererondjes boven het circuit Spa Francorchamps vliegen, alvorens te landen, tussen de para's en kamikazepiloten door. Het is gezellig druk op het vliegveld, en nadat er 28 facturen uit de printer komen rollen voor het langdingsgeld van 4 toestellen, kunnen ook wij aan de lunch beginnen. Het is een erg grappig veld, midden in de Ardennen, tussen de bomen en op een heuvel. Het is zeker een goed veld om eens iets anders te ervaren dan de platte velden in Nederland. Afijn, lunch achter de kiezen en dan op naar de touch & go's. Eerst vlieg Arjan er een paar en daarna ben ik aan de beurt. Na het starten klim je heel mooi uit tussen de bomen en een beetje heuvelop. Je hebt dus eigenlijk niet goed in de gaten dat je echt aan het klimmen bent. Een aparte ercvaring. Het vliegen van het circuit lukt me best aardig, het starten en stijgen ook wel, maar het landen blijft toch weerbarstiger gedacht. Soms zit ik met aanviegen wat te hoog en moet dan wat sneller naar beneden, maar dan blijkt bij de afronding en het afvangen dat ik teveel aan de stick trek, waardoor de kist weer de neiging heeft om omhoog te gaan. En dat is absoluut niet de bedoeling. Dat zal nog flink oefenen worden de komende tijd. Zal snel wat dubbele lesblokken gaan inplannen daarvoor. Na de 4e T&G vliegen we terug richting Nederland, waar we een tankstop op Budel maken. ook hier nog wat gedronken, en dan gaat Arjan op naar Rotterdam. Het weer is goed, ons humeur ook, dus er wordt bedacht om maar eens hoog terug te vliegen, op Flight Level 85 (8500 vt, ca 2,5 km). Dat geeft weer een heel ander perspectief op de grond onder ons. We zitten nu boven de wolken, en kunnen zo tussen de gaten naar beneden kijken. Een half uurtje later zetten we de daling in en duiken tussen de wolken door naar beneden. Rotterdam is al in zicht, en even later zitten we in het circuit. Arjan krijgt een short final aangeboden van de Tower, en ziet dat wel zitten. Nou, short was die final inderdaad. Met een krappe bocht doken we naar de baan en toen was het nog werken geblazen om de snelheid eruit te krijgen. Rotterdam is gelukkig erg lang, dus we hadden de ruimte en konden hem halverwege aan de grond krijgen. Inmiddels zagen we een Fokker 50 recht voor ons op final zitten (van de andere kant dus), dus wij maar snel de baan even vrijgemaakt. Terugetaxiet naar de club, nog even debriefen onder het genot van een 'vliegverbodje' (biertje). En een vermoeiende, maar hele gave dag zat erop! Wat was dit leuk en leerzaam. En minstens even gezellig, zo op stap met 14 man en 4 kisten. Ik teken meteen weer in als dit nog een keer georganiseerd wordt.
Organisatoren en instructeurs, bedankt!

Arjan heeft de vlucht gelogd, te gebruiken in Google Earth. Klik hier voor het kml bestand.

1 opmerking:

Skycaptain Marz zei

Hee Oscar, leuk verslag!
Zijn die filmpjes nog wat geworden?

Ik heb jouw blog ook maar even aan het lijstje toegevoegd op mijn blog.

Gr, Marcel