maandag 9 juni 2008

Les 3: De eerste 'passagiersvlucht'

Na de radioproblemen van zondag, dan vandaag maar een nieuwe poging voor les 3. Dit keer gaat mijn vriendin mee, omdat die ook wel eens wil zien wat ik aan het uitspoken ben. Het is een strakblauwe zomerse dag, perfect weer voor een mooie lesvlucht.

We zijn op tijd op de vliegclub, maar de instructeur laat nog op zich wachten. Als hij dan wat laat binnenkomt met zijn vorige leerling, blijkt hij te hebben moeten wachten op een Transavia-737 met motorproblemen... die even daarvoor van Rotterdam vertrokken was. En natuurlijk kreeg die even voorrang in een poging terug te keren. Uiteindelijk is die op 1 motor toch doorgevlogen naar Schiphol, omdat daar de banen langer zijn.

Afijn, korte briefing, walk-around check, instappen, andere checks, en opstarten maar. Net op het moment dat ik wil gaan taxiën, komen er 2 kisten van de club teruggetaxiet, dus het was een beetje druk op de taxibaan, en ik moest even wachten. Afijn, het taxiën gaat inmiddels een heel stuk beter, dus dat heb ik nu aardig onder de knie. Bij de baan de laatste run-up checks en daarna 'clearance for take-off'. Bij het starten en stijgen hou ik niet goed genoeg het voetenstuur in de gaten, dus we dwarrelen wat af richting links. Erg slordig, maar vandaag vlieg ik in de Robin diesel (PH-SVU) en die heeft zoveel meer power, dat er veel voetenstuur rechts bij moet tijdens volgas. Een thema wat de rest van de les nog een paar keer terugkomt.

Het uitzicht is werkelijk schitterend. Snel na de start kunnen we Utrecht en Amsterdam zien liggen, en onze passagier geniet volop. Helemaal niet eng, dat vliegen in zo'n klein ding. Ik ga de nodige oefeningen doen (slow flight, veel bochtenwerk, stijgen, dalen). Veel aandacht geven we aan de bochten, en die gaan al weer een stuk strakker dan de vorige keer. Niet al te veel meer onbedoeld stijgen of dalen, juiste neusstand, etc. Ook met klimmen en dalen lukt het levelen een stuk beter en weet ik de kist behoorlijk goed op hoogte te houden. Daarna gaan we wat klimmen om op veilige hoogte een 'approach to stall' te oefenen. Doel van deze oefening is om het toestel zonder hoogteverlies te herstellen van een naderende stall-situatie. Ook dit is een kwestie van een paar keer doen en aanvoelen, en dan lukt het aardig. Daarna nog een glijvlucht, een daling met gecontroleerde snelheid en daalsnelheid en wederom wat bochten. Op naar Oud Beijerland voor wederom een nadering naar Zestienhoven via de stad en de Euromast.
Eenmaal boven het vliegveld meldt de toren dat er een Fokker 50 in aantocht is, en of we nog even een snelle landing kunnen maken. Nou, toen werd het even spannend: Klein circuit vliegen, heel snel de base indraaien, rap naar beneden en vóór de drempel landen we al (foei!). Maar de instructeur wilde het zo. En als we de baan afdraaien zien we de Fokker 50 op final zitten. We hadden het niet veel slomer moeten doen.
Teruggetaxiet naar de club, motor uit, kist de hangaar in en nog even debriefen. Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar de instructeur vindt het allemaal dik voor mekaar. Geeft wel wat zelfvertrouwen. Op naar de volgende les: vrijdag.

1 opmerking:

Arjan zei

Hoi Oscar,

Ik zag je maandag zitten met je vriendin voor je les met Victor. Welkom bij de club. Als je het leuk vind dan zal ik je blog aan mijn lijstje toevoegen op mijn blog http://ar-ppl.blogspot.com

Je mag de mijne ook gerust aan jou lijst toevoegen.

Succes met de opleiding en tot ziens op de club.

Gr,
Arjan