zaterdag 26 september 2009

Rondje van (/met) de zaak

Zoals sommigen weten, ben ik van de zomer begonnen als freelance consultant. Bij mijn zoektocht naar een opdracht heb ik natuurlijk mijn vlieger-zijn ingezet om een opdracht te verwerven. Afijn, ik heb dus sinds juli een opdracht, en dus werd het tijd om een belofte van mijn kant te gaan inlossen bij mijn opdrachtgevers. Dus maar eens een concrete afspraak gemaakt, datum geprikt en de routebeschrijving naar de vliegclub rondgestuurd.

Laat het nou dit weekeinde prima weer worden. Dus zaterdagochtend goed gemutst op naar de vliegclub. Kist even buiten zetten (PH-SVQ), checken, weer en NOTAM's doornemen, en vliegplan indienen. En dan nu maar wachten op de 'gasten': Mark, Jos en Janneke. Mooi op tijd komen ze aan bij de club. Ik geef eerst wat uitleg over het vliegen en wat we gaan doen, en daarna gaan we instappen. Mark voorin, Jos en Janneke duiken achterin. Vervolgens de startup en naar de pomp, om even wat extra peut in te nemen. Bij de pomp aangekomen moeten we eindeloos wachten, want bij pomp 1 staat een kist die niet meer wil starten, en bij pomp 2 staat iemand die eindeloos lang bezig is met zijn startup procedure. Afijn, na 10 minuten kunnen we tanken en op weg naar RW06.

Het plan vandaag is om via Goes (waar Mark woont) naar Midden-Zeeland te vliegen. Daar dan even koffie te drinken en dan terug naar Rotterdam voor de mooie alternatieve arrival via de Nieuwe Waterweg.

Het is windstil, enigszins heiig, maar het zicht is meer dan genoeg op deze mooie zaterdagochtend. We hebben dan ook een relaxte vlucht naar Zeeland. Na wat rondfladderen boven Goes vliegen we richting Midden-Zeeland, en duiken we het circuit in. Direct achter mij zit Rembrandt, die vrijwel gelijk met ons vertrok en nu ook aan de landing begint. Op final zie ik dat het erg druk is op het veld. Er staan zo'n 30 kisten, zo vroeg al. Na een perfect zachte landing taxiën we naar een parkeerplekje en lopen we naar het restaurant voor een bak koffie. Inmiddels is duidelijk dat zo'n beetje een complete Belgische vliegclub va MLA's is komen overvliegen, en die zitten allemaal aan de mosselen.

In het zonnetje genieten we van appeltaart en koffie, en ... van de zon natuurlijk. Een goed begin van de herfst. Na een uurtje gaan we maar weer eens opstappen, want de passagiers hebben nog wat andere verplichtingen in de middag, en we moeten nog terug. Dus inschepen (ditmaal Jos voorin) en op weg terug naar Rotterdam. Het weer in de richting Rotterdam is tegen de verwachting in toch wat minder geworden, maar het is nog prima om rustig te kunnen genieten van de haven en de stad. Van de toren krijg ik toestemming om via de rivier richting de stad te vliegen. Boven Rotterdam (waar Jos en Janneke wonen) maken we nog even een rondje, waarna we richting het veld gaan voor wederom een perfect zachte landing! Van begin tot eind een mooie vlucht.

Mark, Janneke en Jos hebben genoten, en voor mij was het natuurlijk ook een topdagje. Maar dat is het altijd als ik weer even kan vliegen. Wat een heerlijke hobby toch!

3 opmerkingen:

Arjan zei

Was inderdaad een heerlijke dag om te vliegen. Ben die dag later op de middag ook op EHMZ geweest, zicht was wel iets minder. Leuk weer wat van je te lezen, nu volhouden hoor ;)

Oscar zei

@Arjan:
Zal ik doen hoor!

Skycaptain Marz zei

Hey, werk je blog ns bij man..