zondag 9 augustus 2009

Even wat in te halen

Nou, na diverse 'klachten' van mede-vliegbloggers, werd het wel weer eens tijd om het bloggen op te pakken. Want geschreven werd er niet, maar gevlogen wel...

Even in het kort de vluchten die ik de laatste tijd gemaakt heb.

Maandag 18 mei 2009
Vandaag maak ik een rondvlucht met Frans, een collega van me. Frans is amateurfotograaf en staat al een jaar te popelen om met me mee te kunnen, en nu is het dan eindelijk zo ver. We hebben vandaag de PH-CBF, een Cessna 152. Da's een ideale kist voor als iemand wat foto's wil maken. Want doordat het een bovendekker is, zitten er geen vleugels in de weg en kun je ongestoord fotograferen wat beneden onder je voorbij schuift. En zo in de avond, rond 19.00 uur staat de zon al laag en is het mooi licht om te fotograferen.
We vliegen een Hotel-departure en vliegen eerst langs de kust naar het noorden. Frans woont in Oegstgeest, dus we vliegen richting Scheveningen, voorbij Valkenburg en dan net ten noorden van Valkenburg richting Oegstgeest.
Na wat foto's daar, vliegen we langs de kust weer naar het zuiden. Daar maken we nog even een rondje boven het Haringvliet, en dan terug naar de Maasvlakte.Aan de toren vraag ik of een arrival via de Waterweg mogelijk is, en dat wordt toegestaan. Dus op 1300vt over het havengebied recht naar Rotterdam. Dat gaat vast mooie plaatjes opleveren. Bij de Euromast draaien we naar het veld, en even later staan we (na een mooie landing) weer netjes op het veld. De foto's zijn prima geworden, Frans was tevreden.

Donderdag 21 mei 2009
Vandaag ga ik een oude afspraak inlossen. Vorig jaar na de geboorte van Lorenzo heb ik de verloskundige toegezegd om met haar een stuk te gaan vliegen als bedankje voor de goede zorg en ondersteuning. Ik ga vandaag met haar, en met man en oudste zoon een stuk vliegen. En dat is voor allemaal een heel avontuur. Ik heb de PH-HLD gereserveerd, een Cessna 172. OP het programma staat een eerst een vlucht naar Midden-Zeeland, daar even koffie drinken, en dan door naar Zeeuws Vlaanderen, om even te kijken naar hun mogelijk nieuwe huis.
En daarna rechtsomkeert terug naar Rotterdam.
Na de takeoff vliegen we de H-departure, en dan in een rechte lijn richting het Veerse meer. Er wordt al volop genoten. Het weer is mooi, enigszins heiig, maar dat strekt wel op. Na een strakke landing (toch wel weer even wennen zo'n 172), lopen we naar de koffie na de landingspenningen te hebben voldaan.
Koffie en gebak smaken prima, en snel gaan we weer de lucht in voor het 2e deel. Verder naar Zeeuws Vlaanderen. En dat is wel even zoeken daar, want er zijn maar weinig herkenbare plaatsen. Maar Hulst weten we te vinden, en al snel is het nieuwe huis ook in zicht. Dus daar een paar rondjes gedraaid, en op naar Rotterdam. Onderweg crossen we nog even de Woensdrecht CTR. Even later bij Rotterdam weer aanmelden bij de toren, en nog weer even later staan we weer op het vertrouwde asfalt van EHRD. We taxiën terug naar de club, en drinken daar nog iets. Aan de smiles op de gezichten te zien was het een onvergetelijke ervaring. Voor mij trouwens ook, want het was echt een mooie vlucht.

1 opmerking:

Arjan zei

hehe dat werd weer eens tijd zeg... Wel een beetje bijhouden nu hoor ;)

Het is altijd leukom te lezen!