zondag 22 februari 2009

Mission "Grote driehoek" aborted...

De afgelopen dagen heb ik alle voorbereidingen gedaan voor het vliegen van 'de grote driehoek'. Oorspronkelijk zou ik Rotterdam --> Teuge --> Budel --> Rotterdam gaan vliegen, maar omdat het weer in het zuiden het langst slecht zou blijven, heb ik in overleg met instructeur Victor maar besloten dat dat Hoogeveen & Teuge zou worden, dan zou ik wat noordelijker blijven.
Victor heeft de soloverklaring uitgeschreven, en ging zelf les geven. Ik heb het alternatieve navigatieplan uitgewerkt, nog even voorgelegd aan een andere instructeur, en vervolgens op pad gegaan. Eerst nog even naar de pomp om te tanken, en daarna de lucht in. Boven Rotterdam en op weg naar Gouda en Hilversum was het weer prima, en ging het navigeren en vliegen erg lekker. Maar toen ik bij de Flevopolder was aangekomen, begon de wolkenbasis langzaam lager te komen. Dus ik meezakken naar 1300 voet. Wel leuk om Sixflags overigens eens van boven te zien, want daar ging de route vlak langs. Al verder komend, bleven de wolken maar zakken, dus heb ik bij Elburg maar besloten om te keren.

Eerst gedraaid en daarna Dutch Mil Info opgeroepen om te melden dat ik boven Elburg wegens verminderde zichtomstandigheden besloot om terug te gaan naar Rotterdam. Ik kreeg een vaag antwoord terug dat ze het begrepen hadden en dat ik de frequentie mocht verlaten. Maar dat was ik niet van plan! Even later nog maar even geverifieerd of ze mijn boodschap begrepen hadden, en Hoogeveen en Rotterdam hadden geïnformeerd. En dat bleek het geval. Ze zullen maar naar je gaan zoeken omdat ze je kwijt zijn.....

Toen zat ik inmiddels boven Harderwijk en werd het tijd om de weg terug te bepalen. met kaart in de hand en de flight computer op schoot snel even de opstuurhoek bepalen, want de richting was bekend (180 graden de andere kant op), maar de opstuurhoek wilde ik graag ook nog even weten. Eenmaal boven Hilversum zaten de wolken weer wat hoger en zat ik gewoon weer terug op 1500 voet. Blij dat ik ben omgekeerd, al is het jammer van de driehoek.

Bij Rotterdam weer aangemeld bij de toren, en daar kreeg ik een direct final aangeboden, dus dat scheelde weer een circuitje vliegen rond het veld. De landing met (flinke) zijwind ging prima, kreeg zelfs nog een compliment van Victor over de radio. Die stond namelijk klaar met een andere kist. Weer een mijlpaal bereikt: landing nummer 100! Tsja, en toen maar even op de club een bakkie gedaan. Wat moet je anders?

Op naar mijn volgende poging 'driehoek vliegen'.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk dat ik jouw blog heb gevonden, mooi verslag ook van deze 3-hoeks poging.

Goed dat je niet koste wat het kost het plan doorgezet hebt.

Ik heb op mijn site www.zwakie.com een link naar jouw site opgenomen, ik zal jouw site in de gaten houden.

Blue skies!
Marcel

Skycaptain Marz zei

Hey Oscar,

Nou, je hebt je uitwijk ook gelijk in praktijk kunnen brengen.
Goeie beslissing overigens, en daarmee een goeie oefening. Op naar de volgens poging...

Arjan zei

Hai Oscar,

Jammer dat je driehoek niet gelukt is, maar heel goed vliegerschap dat je bent terug gekeerd. TOP...

Groetjes uit een sneeuwrijk Oostenrijk...

Arjan