zaterdag 6 december 2008

Solo Lelystad en retour

Om te beginnen: Ik heb mijn radiotelefonie gehaald. Dat was dinsdag ook weer lekker thuis komen!

Vandaag mijn eerste solo overland vlucht op het programma. Hiertoe aangespoord door Victor, die vond dat ik dat nu maar eens moest gaan doen, had ook bedacht dat ik meteen maar naar een veld kon, waar ik nog nooit geweest was. Goed...een goede voorbereiding is het halve werk. Dus maar eens de AIP geraadpleegd, kaartjes uitgedraaid van Lelystad, Google Earth is ook erg handig, en daarna maar eens een navigatieplan gemaakt. Het was vandag nogal buiig en de voorspellingen vond ik niet helemaal top, maar Victor zei dat het allemaal prima kon, en daar heb ik maar op vertrouwd. Vluchtplan indienen, de laatste voorbereiding doen, en op naar de kost, de PH-CBF. Na het checken van de kist, en het vastgordelen het eerste stuk van de checklist maar doorlopen en de startup clearance aangevraagd. Die komt bij mij wel door, maar de CBF denk daar kennelijk anders over. Batterij vrijwel leeg, dus draaien...ho maar. Da's dus hindernis 1. Dus maar weer afgemeld bij Rotterdam Delivery en terug naar het clubhuis, andere kist regelen, vliegplannen omzetten, etc. In overleg besloten om dan de PH-HGO mee te nemen. Jannie zou wel wat dingen gaan omboeken.Gelukkig luistert deze kist beter en ben ik snel op weg, eerst naar de pomp voor de nodige peut, en daarna naar RW24.

Na de takeoff draai ik naar Moordrecht en ga daar de CTR uit. Vervolgens vlieg ik met een lekker gangetje richting Hilversum en door naar Lelystad. Boven de Flevopolder aangekomen, meld ik netjes dat ik eraan kom, en over een paar minuten bij punt Bravo ben. Vlak voordat ik me daar ga melden, roept de toren van Lelystad dat de 'runway obstructed' is door een kist met een lekke band. Hindernis nummer 2. Dat wordt banden plakken daar beneden, en voor mij helaas wat doelloos rondcirkelen boven Harderwijk en Zeewolde. Nou, dan maar wat steile bochten oefenen. En even later mag ik het circuit in voor een paar Touch & Go's en de uiteindelijke landing. De landingen gingen heerlijk en prima. Ik ben tevreden. Daarna maar even een bak koffie drinken, maar ik moet snel zijn, want door het oponthoud heb ik niet veel tijd.

De gevlogen route vandaag. Klik hier voor het Google Earth bestand

De heenweg heb ik rechtstreeks gedaan, terug wil ik met een omweg gaan vliegen. Netjes een navigatieplan gemaakt, maar het weer gaat roet in het eten gooien. onderweg kom ik een paar buien tegen, waar ik even om heen moet vliegen. Uiteindelijk toch netjes met zicht en zonder regen netjes bij Romeo aangekomen, en daar meld ik me weer bij de toren om de CTR in te mogen. Gelukkig, dat mag ook weer. Via de gebruikelijke route vlieg ik weer richting het veld, en krijg ook nog een direct approach aangeboden. Dat scheelt weer omvliegen, dus ik zeg gretig 'affirm'. En even later glij ik weer naar beneden naar het asfalt van RW24. Hier had ik wat meer crosswind, maar de landing was toch heel redelijk. Snel terugtaxieën naar de club en (in m'n eentje, pfff) de kist weer op zijn plek geduwd.
Later op de club hoor ik dat de CBF aan de lader staat, omdat 'ie echt leeg was. Nog even met Victor nagesproken. Wat een heerlijke vlucht. En ook dit stapje 'verder weg' is weer goed voor het zelfvertrouwen.

Het Google Earth bestand van de vlucht log is via deze link te downloaden.

2 opmerkingen:

Arjan zei

Mooi verhaal en gave vlucht. Zo te lezen bovendien een hele nuttige...

Gr
Arjan

Skycaptain Marz zei

Hee Oscar, congrats met je RT! Weer wat in de tas.
En inderdaad een hele leuke solo vlucht gemaakt.