maandag 8 september 2008

Les 14: Strakke vlucht

Eigenlijk zou ik zondag vliegen, maar omdat het weer helemaal prut was, heb ik in overleg met Victor de les verplaatst naar de maandag. En dat zou mooi aansluiten op de theorieles over vliegtuigen, motoren en instrumenten (oftewel 'aircraft general knowledge & principles of flight', een hele mond vol). Ook vandaag stond er weer een navigatievlucht op het programma (met natuurlijk een onverwachte uitwijk). Vandaag maar eens vertrokken richting Hilversum, en daarna richting Midden-Zeeland.

De hele week was er op Zestienhoven al de grootste zeppelin ter wereld rondjes aan het maken boven Rotterdam, en zo ook deze avond. Dus na het vertrek van RW24, draaiend richting Mike, zijn we maar wat hoger gaan vliegen, en gingen zo pal bovenlangs die grote witte sigaar. Wel een heel mooi gezicht, zo vlak boven die zeppelin te vliegen.

Afijn, in een strakke vlucht vanaf Mike naar vliegveld Hilversum, alwaar we een rondje boven het veld hebben gedraaid. Daarna hebben we koers terug gezet richting Midden-Zeeland. Het was weer een heerlijke dag, met een goed zicht, wat Victor wel jammer vond, want minder zicht is een grotere uitdaging voor het navigeren. Aankomende in de buurt van Rotterdam (Romeo) was het even goed uitkijken voor in- en uitgaand verkeer, want dit is juist zo'n druk punt. Gelukkig was het een rustige avond en konden we ongehinderd oversteken.

Boven het Haringvliet kreeg ik de opdracht uit te wijken naar Seppe. Kaart gepakt, potlood in de hand, en dan maar proberen een richting te bepalen. Dat ging heel aardig, maar ik moest onderweg nog wel wat bijsturen naar rechts. Nu weet ik toevallig (veel Flight Simulator gedaan) dat er bij Seppe een fabriek staat met een opvallende schoorsteen, dus toen ik die in de gaten had, wist ik dat ik in de buurt was. Ik maar zoeken en zoeken. Op een gegeven moment zei Victor dat ik maar eens beneden me moest kijken, en ja, ik zat dus pal boven het veld. Ik denk dat die uitwijkopdracht wel geslaagd was.
Vervolgens hebben we nog even op 1500vt het circuit van Seppe verkend, en toen op weg terug naar Rotterdam. Dat was ook wel nodig, want over 25 minuten zou mijn theorieles gaan beginnen. Daarom zijn we maar even in een rechte lijn naar oud-Beijerland gevlogen, om vanaf daar een 'direct over the city' te maken. Victor vroeg nog even een directe approach aan naar baan 24 en dat werd toegestaan. Dus draaien naar downwind, indraaien naar base en uiteindelijk naar final. Ik zat lekker in het circuit, snelheid en hoogte waren goed, en ik was goed uitgetrimd. Het aanvliegen op final ging ook erg lekker, met een goede neusstand en een constant glijpad naar het midden van de baan. En eindelijk ging het afronden en flaren nu erg netjes, dus ik heb hem heel netjes zacht op het asfalt gezet. Daarna neusje naar beneden, uitrollen, en rap naar de club taxiën, waar Rob vast al op me zat te wachten voor de les. Die landing, zo relaxt en netjes, was een hele kick. Een heerlijke vlucht!!!!!

De gevlogen route

En voor de Google Earth fanaten: De link naar het .kml bestand van deze vlucht

Geen opmerkingen: