zondag 24 augustus 2008

Les 13: Even wat in te halen!

Vandaag na een korte pauze maar weer eens gevlogen. Vandaag stond op het programma om al het bovenwerk (bochten, stalls) nog eens te herhalen (met een andere instructeur, Richard). Het is zeker nuttig om af en toe eens 'vreemd' te gaan, want een ander let toch weer op andere zaken die goed of niet goed gaan. Vandaag ook voor het eerst op pad met een GPS logger, waarvan je het resultaat hieronder kunt zien.

De les van vandaag staat in het teken van 2 dingen: Alle bovenwerk (bochten en stalls) nog een keer doornemen, en wederom een aantal Touch&Go's. Ik heb een dubbel blok geboekt, dus we hebben alle tijd. We vertrekken middels een Hotel-departure (Hoek van Holland) en vliegen dan naar het zuiden richting Midden-Zeeland. Onderweg, zodra we onder de Rotterdam TMA (naderingsgebied) uit zijn, klimmen we wat en gaan we een aantal stalls doornemen. Die heb ik met de Cessna nog niet zo vaak gedaan, maar ze gaan eigenlijk allemaal prima. Daarna wat steile bochten geoefend, en dat is toch echt wel wat lastiger dan <30 graden bochten. Je moet nl. om de toegenomen benodigde lift te genereren, wat trekken aan de knuppel (dus de neusstand wat hoger zetten), en daarnaast wat gas bij geven. En dan is het best lastig om goed op hoogte te blijven. Zoals gewoonlijk gaat de ene bocht beter dan de andere. Goed, op naar Midden-Zeeland voor een aantal oefenlandingen. Zoals altijd, gaat ook dit keer weer de eerste landing niet optimaal, maar de rest gaat heel aardig. En dat met een wind van 10-15 knopen die precies haaks op de baan staat. Flinke crosswind landingen dus! Goed om daar ook weer een paar van te doen. Na 5 landingen houden we het voor gezien, en zetten hem de 6e keer definitief aan de grond. Eerst even tanken, want de kist kan wel wat brandstof gebruiken. Snel even naar de havenmeester om de brandstof en de landingen af te rekenen. En tevens maar even een vliegplan voor de terugreis ingediend. En daarna gaan we zelf de innerlijke mens eens kietelen. Koffie met een bolus, van het huis! We bespreken de vlucht tot nu toe even, verdiepen ons in de Weight & Balance berekening aan de hand van het vliegtuighandboek om dat goed door te krijgen. Daarna schepen we weer in voor de terugreis. Om van de take-off nu ook iets aparts te maken, doen we een short-field take-off. Doel daarvan is om met zo kort mogelijk baangebruik, en een korte steile klim snel boven dichtbij staande obstakels (bomen, etc.) uit te klimmen. Een techniek, die op Midden-Zeeland niet nodig is, en op Rotterdam met 2km baan al helemaal niet. Maar je zult toch maar eens op een korte baan geland zijn... Terug naar Rotterdam maken we nog 2 steile bochten om die nog een keer te oefenen, ze gaan al beter. Daarna via een Hotel-arrival terug naar Zestienhoven. Daar aangekomen, krijgen we een RW24 landing, vervolgens het verzoek om op holding point Bravo even te wachten en te dalen, en daarna mogen we ineens gaan landen op RW06. Dit ging me even te snel qua radio, dus Richard heeft dat stukje even gedaan. De landing was prima, en snel teruggetaxiet naar de club. Een mooie vlucht vandaag, zowel Richard als ik waren tevreden.

De gevlogen route vandaag:

Download het .kml bestand van deze vlucht voor in Google Earth.

Geen opmerkingen: