zaterdag 5 juli 2008

Les 8: Bouncen en bolussen op Midden-Zeeland

Zaterdagochtend - de boodschappen gedaan - op naar paps en mams. Vandaag gaat mams mee om te genieten van het uitzicht. Eenmaal op de club wordt er even met Hilversum gebeld om te vragen of we daar mogen Touch & Go'en, maar ze willen het daar even beperken, 2 maximaal. Dan maar naar Midden Zeeland, want dat is ook redelijk dichtbij en ook een prima en goedkoop veld. En gras....daar is niks mis mee.

Dus maar weer opstarten, eerst nog wat peut erbij dus naar de pomp, en daarna takeoff met Hotel departure (via Hoek van Holland) en richting Midden Zeeland. Dit is wel even vliegen, dus onderweg maar lekker genieten van het uitzicht.

De weersvoorspellingen gaven wel weersverslechtering aan, maar niet zo snel als daadwerkelijk gebeurt. Onderweg krijgen we al wat druppels, terwijl gewoon de zon had moeten schijnen. Nou ja, iets minder mooie foto's dan maar.

Aangekomen bij Midden Zeeland zijn we meteen begonnen met de touch & go's. Ik moest natuurlijk wel eerst een prestatie leveren, voordat we aan de koffie met bolus konden. Dus het circuit in gedoken en op naar het zeelandse gras. Met een stevige crosswind (10 knopen, precies dwars op de baan), was het werken geblazen om goed uit te komen. De eerste landing zat ik veel te hoog (te weinig gezakt op de baseleg en final), en natuurlijk werd de landing een drama. Maar goed, ik had nog een paar keer te gaan. Met wat goede aanwijzingen van Victor gingen de volgende landingen steeds beter en kreeg ik er steeds meer gevoel voor. Tussendoor ook nog even een flapless landing en ook die ging heel aardig. En dat allemaal nog steeds met die zijwind. Van collega leerlingen heb ik in de weblogs gelezen dat er verderop in de opleiding ook nog regelmatig een slechte landing tussen zit, dus ik zal me geen illusies maken.

Met de pareltjes op mijn voorhoofd en 8 landingen later, zijn we even gestopt voor de koffie. Victor is de afgelopen maanden vaak in Midden Zeeland geweest, dus die had zich verheugd op een lekkere appelpunt, maar dat werd dus een bolus. De teleurstelling was van korte duur, want een bolus blijkt ook smakelijk. Tip: Met boter erop is 'ie nog lekkerder!

Het weer werd steeds slechter, de wolkenbasis zat nog wel hoog, maar het regende inmiddels wel serieus. Dus rennend naar het toestel, snel instappen, kap dicht en opstarten. Al terugvliegend hebben we nog wat oefeningen in bovenwerk gedaan (approach to stall, diverse bochten en glijvlucht) en dat ging allemaal prima. Op naar Rotterdam.


Omdat mans mee was, leek het me leuk om recht over de stad te vliegen, dus aangevraagd om van Oud-Beijerland naar de stad te mogen, en dat lukte. Na een rondje boven Delfshaven zijn we richting het veld gegaan en daar met een aardige landing op RW06 een punt gezet achter deze toch wel vermoeiende les. Volgende keer alleen niet meteen voorbij de drempel landen, maar even doorvliegen naar de 'displaced threshold' (de baandrempel halverwege de baan), anders moet je zoooooo'n eind rijden!

Geen opmerkingen: