maandag 2 juni 2008

Les 2: Voordat het onweer losbarst

De hele dag al af en toe zitten kijken naar de weersverwachtingen, want er hangt onweer in de lucht. De voorspelling (TAF) voor Rotterdam zag er alsvolgt uit:

FC020900 EHRD
TAF EHRD 020841Z 021019 VRB03KT 6000 BR NSC BECMG 1012 03009KT CAVOK
PROB40 TEMPO 1419 6000 SHRA SCT050CB BKN080 PROB30 TEMPO 1419
VRB15G25KT 3000 TSRA TSRAGR SCT025 BKN040CB=

Zie voor de verdere betekenis: http://nl.wikipedia.org/wiki/METAR


Kortom (in geel) regen (RA), hagel (GR) en onweerswolken (CB) en onweer (TS) en aangekondigd. Op de club aangekomen, durft de instructeur het nog wel aan, en we gaan beginnen met de voorbereidingen. Vliegtuig naar buiten rijden, checks doen, checklists afwerken en daarna toestemming vragen voor vertrek. We gaan een Hotel-departure (via Hoek van Holland de Rotterdam CTR uit) doen. De instructeur (waarmee ik nog niet heb gevlogen, maar al wel een paar keer heb gesproken) geeft aan dat ik alles maar zo veel mogelijk zelf moet doen. Dus taxiën (vorige keer al gedaan) en opstijgen. Alleen de radio wordt nog door hem bediend. Gelukkig maar, want ik heb het al druk genoeg! Na het opstijgen dus naar Hoek van Holland gevlogen en van daaraf zuidelijk van Rotterdam richting Haringvliet. Onderweg al de nodige bochtoefeningen gedaan, 'slow flight' en klimmen en dalen. Ook nog even de eerste glijvlucht om te voelen wat het toestel doet met stationair draaiende motor. Daarna maar meteen even geklommen naar 3000vt en daar een paar 'stalls' (overtrek) geoefend. Da's wel een apart gevoel, als de eerste keer de lift wegvalt en de neus naar voren duikt. Natuurlijk de eerste keer veel te veel gecorrigeerd (knuppel veel te ver naar voren), maar de 2e keer ging het al wat beter.

Vandaag gevlogen met de PH-SVM, een Robin DR400-120

Na nog wat ronddraaien boven het Haringvliet) met de onweersbuien al behoorlijk dichtbij, zijn we weer teruggevlogen. Dit keer niet via één van de vaste routes de Rotterdam CTR weer in, maar na toestemming recht over Rotterdam (zendtoren Waalhaven, Euromast) richting het veld. O ja, of ik gewoon de landing maar even wilde doen. Slik! Gewoon kruisen over het midden van de baan dan maar (vaste procedure) en dan linksom het circuit in. Evenwijdig aan de baan een stukje doorvliegen richting Schiedam/Vlaardingen en boven de Spaanse Polder indraaien tot ik voor de baan uitkwam. Omdat het al wat bewolkt was, stond de baanverlichting aan, en ik dus maar gewoon op die kerstboomverlichting afsturen. Het was wel zweten, want op zo'n moment gaat het allemaal behoorlijk snel en heb je weinig tijd om na te denken. 1 minuut later stonden we aan de grond. In hoeverre ik het nu helemaal zelf heb gedaan zou ik niet weten, maar de instructeur zei van wel (hmmmm, slik). Terugtaxiën naar de club (het slingeren wordt al minder), motor afzetten en de boel afsluiten. Daarna nog even een biertje gedronken met wat andere leerlingen en de instructeur. En eenmaal thuis barstte het onweer ook los boven Rotterdam en Delfgauw.

1 opmerking:

Elias zei

Ik vlieg met je mee!
Mams